Správnou ergonomií k vyšší produktivitě, ergonomický audit

Datum: 30.08.2018
  | 
Kategorie: Antistatika
Zdravý zaměstnanec pracuje efektivně. Zaměstnanec, který se cítí v pohodě, pracuje efektivně. Takový zaměstnance je schopen zvýšit výkon, a s tím je samozřejmě spojen větší zisk.
     

E-booky zdarma

Školení v oblasti antistatiky

ESD inspekce

Ergonomické pracovištěZdravý zaměstnanec pracuje efektivně. Zaměstnanec, který se cítí v pohodě, pracuje efektivně. Takový zaměstnance je schopen zvýšit výkon, a s tím je samozřejmě spojen větší zisk. Tím se dostáváme k pojmu „ergonomie pracoviště“. Když se někoho zeptáte, co znamená „ergonomicky přátelský“, dostanete spoustu různých odpovědí. Hodně lidí má tendenci předpokládat, že se jedná o držení těla nebo dosažitelnost rukou. Většina lidí se samozřejmě nemýlí, ale také platí, že pravdu nemusí mít žádný z nich. Lidé vidí pouze malou část ergonomie. Jedná se o to, aby všechno, co se týká funkce těla, pohybu, zraku, hluku, úrovně osvětlení, spolupracovalo a vytvářelo celkové pracovní prostředí, jež umožní uživateli pracovat bezpečně, snadno a bez obtíží.

Jednoduše řečeno, ergonomie umožňuje pracovníkům plnit jejich úkoly, dělat to správně, bezpečně, pohodlně a s požadovanou přesností. Dobré ergonomické pracoviště bere v úvahu mnoho typů nábytku, zařízení a nástrojů, jež mohou zaměstnancům zdokonalit samotný pracovní prostor. Mohou sem patřit nastavitelné pracovní stoly, židle, příslušenství, řešení skříní na nástroje, sklon odkládacích přihrádek, nastavitelné obrazovky počítačů, opěrky pro ruce, opěrky pro nohy, regulátory teploty, klimatizace, osvětlení, sezení a další.

Ergonomie je součtem všech těchto prvků. Jsou-li všechny součástky a oblasti snadno dosažitelné a v pohodlných vzdálenostech, minimalizuje se tím množství ohybů, otoček a rozpětí, jež musí pracovník provádět, a tudíž se snižuje námaha, napětí a nepohodlí, což vede k uvolněné pozici a větší efektivitě. Předpokládá se, že výrobní kapacita bude příznivě ovlivněna, pokud správná ergonomie bude aplikována napříč všemi procesy. Firmy by měly usilovat o aplikaci ergonomie kvůli omezení absentismu, posílení morálky ve firmě, snížení úrazů zaměstnanců, zlepšování kvality a zvyšování objemu výroby.

Analýza ergonomického pracoviště

Prvním nezbytným krokem je provést analýzu – audit pracovišť a zjistit nedostatky nebo chyby. Co je příčinou zranění v ergonomicky nesprávném uspořádání? Mezi obvyklé rizikové faktory ergonomicky nesprávných pracovišť patří:

  • Nesprávné a nepohodlné držení těla.
  • Kontaktní tlak.
  • Prudká námaha.
  • Zbytečné rozpětí.
  • Napínání těla nebo očí.
  • Působení vibrací.
  • Působení špatného vzduchu (vlhkost, prach, plísně, ventilace).
  • Nesprávné osvětlení.

Vyskytují se takové podmínky ve vašem pracovním prostředí? Během doby mohou mít za následek vážná zranění nebo úrazy, vedoucí dokonce k dočasné nebo trvalé neschopnosti. Což má za následek častou nepřítomnost pracovníků nebo dokonce ztráta pracovníka, který byl zapracovaný, pracoval efektivně. Navíc vezměte i v úvahu náklady spojené s odškodným, náhradami v neschopnosti a ztrátou vědomostí.

Časté zdravotní potíže při nesprávné ergonomii

Mezi zdravotní problémy, jež mohou být výsledkem ergonomicky špatného prostředí, patří:

  • Syndrom karpálního tunelu.
  • Pocit znecitlivělých nebo chladných prstů rukou a nohou.
  • Ztráta koordinace.
  • Svalové napětí, bolest nebo křeč.
  • Zkrácený pohybový rozsah.
  • Posun plotének.
  • Otékání, zápal nebo ztuhnutí kloubů.
  • Zánět šlach.
  • Tenisový loket.
  • Mravenčení nebo necitlivost rukou nebo prstů.

Sestavení správného ergonomického pracoviště

Jestliže pochopíte, jak a kde vaši zaměstnanci strádají, budou vaše rozhodnutí při pořizování nového nábytku, vybavení a pracovišť daleko lepší. Jen tak budete vědět co objednat, co přizpůsobit a jak jednotlivá pracoviště sestavit. Zaměstnanci budou pracovat lépe a pohodlněji, což povede k vyššímu výkonu a vyšší produktivitě.

Další faktory, které jsou důležité pro volbu správného ergonomického pracoviště, jsou odpovědi na následující otázky:

  • Je zapotřebí u práce sedět, stát nebo obojí?
  • Vyhovuje povrch pracovního stolu pracovníkovi a prováděným úkolům?
  • Jaký typ židle je nejlepší?
  • Kde by měly být umístěny monitory?
  • Jak osvětlení ovlivňuje práci?
  • Ostatní faktory.

Naše pracovní týmy jsou dnes daleko rozmanitější, než kdykoliv předtím. Tvoří je muži i ženy, různé národnosti se svými specifickými vlastnostmi, s různou kulturou. Takové pracovní týmy je třeba vybavit správnými pracovišti, jež umožní každému pracovníkovi využívat plného potenciálu produktivity. Znalost toho, jak vaše pracovní týmy fungují a pracují, je rozhodující pro implementaci nejlepšího nábytku a vybavení, jež umožní vykonávat práci efektivně a pohodlně.

Přesvědčivý důkaz, když zaměstnavatel investuje do nového vybavení, jež pomůže pracovníkům vykonávat práci snáze, lépe a s menší námahou. Tento přístup k personálu, aby mohl pracovat na pohodlnější úrovni, může rezonovat v celém týmu.

Z výše uvedeného vyplývá, že při výběru nábytku pro pracoviště musíte mít jistotu, že vybraný dodavatel může vyhovět vaším požadavkům. Nábytek by měl umožňovat nezbytné úpravy pro vytvoření personalizovaných pracovišť. Přemýšlejte o výšce a vzdálenosti monitoru, výšce židle a opěrky hlavy, konzolách, které umožňují nastavení určité polohy nástrojů atd. Mějte na paměti, že i malá zdokonalení mohou vést ke skokovému zvýšení produktivity. Žádejte od svého dodavatele, aby předváděl funkčnosti, vypočítával přínosy a poskytoval reference.

Ergonomicky uvědomělý výrobce dílenského nábytku může dodávat pracoviště se všemi požadovanými možnostmi seřízení se standardními součástkami, a to bez finančně náročných zvláštních úprav. Nezaměřujte svoji pozornost pouze na důležitost aktuální základny pracovníka, tělesnou stavbu nebo výšku. Stejně tak je důležitá schopnost měnit a upravovat prostředí.

Příkladem takového výrobce je rozhodně finská společnost Treston, která působí na trhu již 140 let! Je jedním z hlavních světových dodavatelů průmyslového nábytku. Neustále vyvíjí a zdokonaluje své výrobky tak, aby každý pracovník mohl pracovat efektivně a cítil se při výkonu v pohodě. Čtyři základní kameny činnosti jsou - zaměření na zákazníka, spolehlivost, vysoká kvalita a kontinuita.

Detailní popis jak zpracovat audit pracovišť a jak vybrat správně dodavatele nábytku a příslušenství naleznete v e-booku o ergonomii, který je volně ke stažení.

Příručka je určená především pro průmyslové inženýry ve firmách. Využijte tyto kroky k tomu, aby ergonomie zafungovala a aby se zvýšila produktivitu ve vaší společnosti.
 

Videa o ergonomickém nábytku Treston
 

Youtube 3D konfigurátor Treston
Youtube Pracovní stoly Concept a jejich využití v průmyslovém prostředí
Průmyslové linky Treston ModuLine
Treston balicí stanice

Kategorie produktů

Youtube Internetové stránky o nábytku Treston www.treston-nabytek.cz
Youtube 3D konfigurátor Treston
Youtube E-booky o ergonomii ke stažení zdarma

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko „OK, souhlasím“ udělujete tento souhlas.


Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

Nezbytné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies
ve všech produktech